Specialskole- og børnehave Højen

Nyt specialtilbud i det tidligere Horsens Gymnasium som erstatning for specialskolen Lundagerskolen og specialbørnehaven Spiren i Horsens.
 

Anvendelse

Specialskole- og børnehave

Bygherre

Horsens Kommune

Adresse

Højen 1

År

2022-2023

Areal

8500 m²

Kontaktperson

Trine Mouritsen
tm@ginneruparkitekter.dk
+45 2876 4534

Ginneruparkitekter - Specialskole- og børnehave Højen

Horsens Kommune ønsker at etablere et specialbørne-univers med både specialbørnehave- og skole under samme tag i et tidligere Horsens Gymnasium.

GINNERUPARKITEKTER har som bygherrerådgiver gennemført en målrettet brugerinddragelsesproces med deltagelse af skolebestyrelse samt skolens personale. Resultatet heraf blev indarbejdet som grundlag for den tidlige programmering af specialtilbuddet. Programmeringen har dannet baggrund for en tegnet og beskrevet helhedsplan som danner baggrund for et totalrådgiverudbud.

 

Det har været udgangspunktet at børn med særlige behov selvfølgelig også ret til at blive så dygtige de kan og det skal bebyggelsen og rummene understøtte og bidrage positivt til.

Ginneruparkitekter - Specialskole- og børnehave Højen

Opgaven i transformation fra tidligere gymnasium til specialtilbud for børn fra 3-16 år, tog afsæt i det faktum at de to målgrupper og dermed undervisningssituationer er meget forskellige. Fra store klasser med op til 28 elever, hvor eleverne er meget selvstændige, tåler mange skift og kan modtage fælles undervisning i store grupper, til små børnegrupper på maks. 6 elever med forskelligartede fysiske- og psykiske udfordringer, der oftest udfordres af støj, for meget lys, tilgængelighed og store fællesskaber.

Der skal skabes de rette rammer for pædagogisk omstilling inden for basisklassens trygge, letgenkendelige rammer, med plads til at træne fællesskab og med mulighed for at trække sig.

Ginneruparkitekter - Specialskole- og børnehave Højen
Ginneruparkitekter - Specialskole- og børnehave Højen

Det nye specialtilbud har alle de faglokaler og værkstedsfaciliteter man også ser i folkeskolen, dog med indretning og faciliteter der understøtter elevernes særlige behov og forudsætninger.

Der er i helhedsplanen lagt vægt på optimale forberedelses- og personalefaciliteter i de enkelte afdelinger med gode muligheder for, at de klassebaserede teams kan mødes og samarbejde på tværs.

Højen 1 skal være stedet, der med omsorg og dyb faglighed støtter det udviklingshæmmede barn i rejsen mod det gode liv

Ginneruparkitekter - Specialskole- og børnehave Højen

Det nye specialtilbud disponeres for i alt 150 skoleelever samt 48 børnehavebørn i et område af bygningskomplekset Højen 1, som transformeres til formålet.